fredag, mars 03, 2006

Matlag

Igår efter jobbet var jag i Malmö hos en kompis och lagade mat. Det blev fiskgryta med ris till huvudrätt och till efterrätt åt vi chokladsoppa med stekt annanas. Ja du läste rätt, det stod chokladsoppa!!! Rätt skum efterrätt, men den var god också.

Under mina första fyra år i Lund lagade jag och mina vänner mat ihop varje torsdagskväll. Oftast lagade vi lite lyxigare mat dessa torsdagar än vad vi stackars studenter annars åt till vardags. Ibland körde vi med teman. Jag kommer ihåg en gång när vi var hemma hos mig, då hade vi våffeltema. Det var någon som hade hittat ett recept på våfflor där man skulle ha en massa rotfrukter i smeten. Detta skulle alltså vara huvudrätten. Till efterrätt gjordes vanliga våfflor. Detta måste ha varit ett av de värsta matlagen, hela lägenheten stank av matos och det hade även bildats någon slags dimma av allt matfett. Dessutom smakade våfflorna som vi åt till huvudrätt inget vidare, eller rättare sagt, de var vedervärdiga!! Så gott folk laga aldrig sådana våfflor!

Numera lagar vi inte så mycket mat ihop längre. Jag tror att vi fick slut på idéer tillsist. Dessutom var det många, bl a jag själv, som fick annat att göra på torsdagarna. Jag läste spanska på Universitetet på kvällstid i två terminer. Det är dock jättekul när vi väl träffas och lagar mat ihop.

Inga kommentarer: