fredag, mars 03, 2006

Allergi

Jag har länge haft besvär med min näsa som bara rinner och rinner, särskilt på jobbet. Hade det varit snyggt och modernt så hade jag säkerligen gått omkring med två bomullstussar i näsan, men nu är det ju inte det så då beslöt jag mig för att söka upp en läkare istället och se om han kunde råda bot på mitt problem.

Idag på förmiddagen bar det av till vårdcentralen i snöslasket. Väl framme kommer det ut en tjej från vårdcentralen med sådana där blå skoskydd i plast fortfarande på fötterna. Först tänkte jag inte säg något, man är väl svensk och håller sig på sin kant, men sen tyckte jag att det är ju rätt ojust. Jag skulle själv inte vilja gå runt på stan sådär. Snacka om att den här tjejen tyckte det kunde blivit pinsamt om jag inte sagt något. Jag har alltid undrat varför folk nästan aldrig säger till en att man har spenat mellan tänderna eller att man har knäppt skjortan fel eller något liknande. Oftast blir ju folk bara tacksamma, eller?

Oj, nu kom jag ju från ämnet. Jag skulle ju berätta att jag gjort ett allergitest, ett så kallat pricktest, idag. Jag hade ingen allergi, ja i alla fall inte mot pollen, gräs, gråbro, katt, hund, kvalster och damm!! Jippii! Tyvärr löser det ju inte problemet med min rinnade näsa, men det är skönt att slippa undvika saker i alla fall. Sköterskan som jag pratade med trodde att det var den torra luften på jobbet som irriterade mina slemhinnor. Tydligen kan näsan vara allmänt överkänslig mot sånt. Jag har fått en nässpray som som ska motverka att näsan rinner så mycket, men än så länge verkar den inte ha riktigt full effekt. Jag får testa några veckor och se hur det blir, i värsta fall får jag väl starta en ny modetrend med bomullstussar i näsan! ;-)

Inga kommentarer: